Baru-baru ini, Shaykh Abu Zaki al-Hadrami telah mengaitkan pemakaian songkok hitam sebagai salah satu ciri khusus kabilah Bani Tamim. Beliau mendakwa bahawa terdapat hadis Rasulullah ﷺ yang menyatakan bahawa Bani Tamim dikenali dengan pemakaian penutup kepala berwarna hitam, sekali gus mengisyaratkan bahawa songkok hitam adalah simbol identiti mereka. Kenyataan ini menimbulkan pertanyaan serius: Adakah dakwaan ini berpaksikan fakta sahih atau merupakan penyelewengan yang sengaja mengaitkan simbol budaya Melayu dengan hadis Nabi ﷺ bagi mengangkat martabat etnik tertentu secara tidak wajar?

Tinjauan Awal Terhadap Dakwaan

Dakwaan bahawa Nabi ﷺ menyifatkan Bani Tamim sebagai pemakai songkok hitam menimbulkan kekeliruan kerana menyamakan penutup kepala kontemporari (songkok) dengan pakaian tradisional masyarakat Arab terdahulu. Ia membawa kepada tanggapan bahawa jika seseorang memakai songkok hitam, maka dia memiliki pertalian dengan Bani Tamim – sebuah kabilah yang sememangnya dipuji oleh Nabi ﷺ. Oleh itu, penting untuk menilai semula kesahihan maklumat ini melalui penelitian sejarah dan ilmu hadis.


Latar Belakang Sejarah: Songkok, Fez dan Qalansuwah

1. Sejarah Songkok

Songkok merupakan penutup kepala tradisional masyarakat Melayu yang mula terkenal pada abad ke-19. Ia diperbuat daripada kain baldu berwarna hitam, berbentuk bujur, dan leper di atas. Penggunaannya tercatat dalam dokumen rasmi kerajaan Johor dan Acheh sekitar tahun 1840-an. Songkok dipercayai merupakan adaptasi daripada fez dengan modifikasi mengikut nilai estetika dan budaya Melayu-Islam.

2. Asal Usul Fez

Fez atau dalam bahasa Arab disebut ṭarbūsh (الطرابوش), ialah penutup kepala berbentuk silinder pendek berwarna merah dan dihiasi jambul. Ia diperkenalkan secara rasmi dalam Empayar Uthmaniyyah oleh Sultan Mahmud II (w. 1839) sebagai sebahagian daripada reformasi Tanzimat. Fez bukan rekaan baru, tetapi diambil daripada qalansuwah Maghribi dan dijadikan simbol kesatuan dalam birokrasi kerajaan Uthmaniyyah.

3. Qalansuwah dalam Tradisi Arab dan Rom

Qalansuwah (قلنسوة) ialah istilah Arab klasik merujuk kepada kopiah kecil atau penutup kepala berbentuk tirus atau bulat, dipakai sama ada bersendirian atau di bawah serban. Dalam tradisi Islam, terdapat riwayat bahawa Rasulullah ﷺ sendiri memakai qalansuwah – kadang-kadang di bawah serban dan kadang-kadang tanpa serban – sebagaimana diriwayatkan oleh al-Tirmizi dan dihuraikan oleh Ibn Qayyim dalam Zād al-Ma‘ād.

Menariknya, istilah dan bentuk qalansuwah juga wujud dalam tamadun Rom dan Byzantium. Dalam tradisi Latin, ia dikenali sebagai pileus atau calanus, dan masih digunakan hari ini dalam bentuk zucchetto oleh Pope dan biretta oleh paderi Katolik.

4. Kesimpulan Sejarah

Songkok adalah produk budaya Alam Melayu yang dipengaruhi oleh fez Maghribi, dan asal usul fez pula berpunca daripada qalansuwah. Oleh itu, songkok tidak wujud pada zaman Nabi ﷺ, dan tidak boleh disamakan secara literal dengan qalansuwah. Menyamakan songkok dengan qalansuwah Nabi secara mutlak tanpa konteks sejarah dan budaya adalah tidak tepat.




Analisis dan Takhrij Hadis: Bani Tamim dan Songkok Hitam

1. Teks Hadis yang Dikemukakan

Dalam usaha menyokong dakwaan Shaykh Abu Zaki, terdapat individu yang membawakan satu riwayat berikut:

Hadis Gringos Wacko No. 26
“Akan keluar panji-panji hitam Bani Abbas. Kemudian akan keluar dari Khurasan satu lagi panji-panji hitam. Kopiah mereka berwarna hitam dan pakaian mereka putih. Mereka dipimpin oleh seorang lelaki bernama Syuaib bin Soleh bin Syuaib daripada Bani Tamim. Mereka akan mengalahkan Sufyani sehingga tiba di Baitul Maqdis. Beliau akan menyerahkan pemerintahan kepada Imam Mahdi, bersama 300 orang dari Syam. Tempoh antara kemunculan beliau dan penyerahan kuasa kepada Mahdi adalah 72 bulan.”

Riwayat ini direkodkan oleh Nu‘aym bin Hammad dalam al-Fitan (no. 851), serta disebut dalam karya-karya lain seperti al-Sunan al-Waridah fi al-Fitan oleh Abu ‘Amru ad-Dani, Fada’il Bayt al-Maqdis oleh Ibn al-Marja, dan al-Jami‘ al-Mustaqsa oleh Ibn ‘Asakir.

Teks Arab hadis tersebut ialah:

حَدَّثَنَا الْوَلِيدُ بْنُ مُسْلِمٍ، عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ، عَنْ عَبْدِ الْكَرِيمِ أَبِي أُمَيَّةَ، عَنْ مُحَمَّدِ ابْنِ الْحَنَفِيَّةِ...
...قَلَانِسُهُمْ سُودٌ، وَثِيَابُهُمْ بِيضٌ...

Jelas di sini bahawa lafaz hadis menyebut "qalānisuhum sūd" (penutup kepala mereka berwarna hitam) – bukan songkok.


2. Penilaian Sanad dan Matan

Hadis ini menghadapi beberapa masalah kritikal dari segi sanad:

  • ‘Abd al-Karim Abu Umayyah: Seorang perawi da‘if (lemah).

  • Abu ‘Abdillah: Tidak diketahui identitinya, maka dihukum majhul.

  • Al-Walid bin Muslim: Seorang mudallis, dan meriwayatkan secara ‘an‘anah, iaitu tidak jelas sama ada beliau mendengar terus atau tidak.

Selain itu, riwayat ini bukan hadis marfu‘ (yang disandarkan kepada Nabi ﷺ), sebaliknya maqtu‘ – ia terhenti kepada Muhammad bin al-Hanafiyyah, anak Saidina ‘Ali yang lahir selepas kewafatan Nabi ﷺ. Justeru, beliau tidak mungkin meriwayatkan perkara ghaib berkaitan akhir zaman melainkan dengan sumber yang tidak dijelaskan. Kandungan matannya pula menyentuh isu eskatologi (fitan), tetapi tanpa sandaran kepada wahyu yang sahih.

3. Kesimpulan Hadis

Hadis ini tidak sahih, dan tidak boleh dijadikan hujah, apatah lagi untuk menyokong dakwaan simbolik pakaian tertentu seperti songkok. Ia menghadapi kecacatan dari sudut sanad (perawi lemah dan majhul) dan matan (maklumat ghaib dari bukan Nabi).


Hadis Sahih Tentang Bani Tamim

Satu-satunya hadis sahih yang mengandungi pujian terhadap Bani Tamim ialah riwayat daripada Abu Hurairah RA dalam Sahih al-Bukhari:

مَا زِلْتُ أُحِبُّ بَنِي تَمِيمٍ بَعْدَ ثَلَاثٍ سَمِعْتُهُنَّ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ ﷺ...
“Aku sentiasa mencintai Bani Tamim setelah mendengar tiga perkara daripada Rasulullah ﷺ...”
(Riwayat al-Bukhari)

Hadis ini memuji keteguhan Bani Tamim dalam menghadapi Dajjal, dan menekankan nasab mereka daripada Nabi Ismail, namun tidak menyebut langsung tentang ciri pakaian seperti kopiah atau songkok hitam.


Penjelasan Nasab dan Budaya Bani Tamim

Antara tokoh terawal Bani Tamim dalam Islam:

  1. Al-Aqra‘ bin Habis al-Tamimi – Sahabat Nabi ﷺ yang meriwayatkan hadis berkenaan mencium anak.

  2. Al-Qa‘qā‘ bin ‘Amr al-Tamimi – Panglima yang disanjung oleh Abu Bakr RA.

Tokoh kemudian yang berasal dari Bani Tamim:

  • Muhammad bin Sirin – Tokoh tafsir mimpi dan perawi hadis.

  • Shaykh Muhammad bin ‘Abd al-Wahhab – Pengasas gerakan Tauhid di Najd.

  • Keluarga Al Thani (Qatar) – Keturunan Bani Tamim yang memerintah Qatar.

  • Shaykh Ibn ‘Uthaymin dan Mufti Arab Saudi sekarang – Juga dari jalur Tamim.

Namun, tiada bukti sejarah bahawa mereka memakai songkok hitam sebagai identiti pakaian. Malah, pemakaian mereka seperti jubah, serban dan ghutrah adalah norma masyarakat Arab di Semenanjung.


Peringatan terhadap Penyebaran Hadis Palsu

Islam amat tegas dalam hal pemalsuan hadis. Sabda Nabi ﷺ:

مَنْ كَذَبَ عَلَيَّ مُتَعَمِّدًا، فَلْيَتَبَوَّأْ مَقْعَدَهُ مِنَ النَّارِ
“Barangsiapa yang berdusta atas namaku dengan sengaja, maka hendaklah dia bersedia mengambil tempat duduknya di neraka.”
(Riwayat al-Bukhari dan Muslim)

Ulama seperti Imam al-Nawawi dan Ibn Hajar al-‘Asqalani menegaskan bahawa hadis dha‘if hanya boleh digunakan dalam fadhilat amalan dengan syarat yang ketat – syarat yang tidak dipenuhi oleh hadis Bani Tamim memakai penutup kepala hitam.


Penutup: Seruan Kembali kepada Ilmu Sahih

Dakwaan bahawa Bani Tamim memakai songkok hitam adalah tidak berasas secara ilmiah. Ia berpunca daripada salah faham terhadap istilah qalansuwah dan kekeliruan budaya. Songkok adalah penutup kepala orang Melayu, bukan simbol eksklusif Bani Tamim.

Sebaliknya, kembalilah kepada sumber sahih seperti Ṣaḥīḥ al-Bukhārī. Kitab agung ini mengandungi hadis-hadis sahih termasuk mengenai Bani Tamim – bukan dari aspek pakaian, tetapi akhlak dan kekuatan iman mereka.


Promosi Kitab Sahih al-Bukhari

Bagi sesiapa yang ingin mendalami kebenaran melalui hadis sahih, anda boleh mendapatkan:

📘 Ṣaḥīḥ al-Bukhārī – Terjemahan Lengkap 7 Jilid
💰 Harga Promosi: RM655
📲 WhatsApp: 013-3023316 (Syihabudin Ahmad)

Stok adalah terhad. Saya sendiri akan menguruskan pembelian anda secara peribadi, insyaAllah. Tempahan untuk infaq ke sekolah atau pusat ilmu juga dialu-alukan.