Abstrak 

Wacana ini bertujuan menilai kenyataan Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang dalam kempen Pilihan Raya Kecil (PRK) Ayer Kuning yang mengutamakan kemenangan politik Islam berbanding pelaksanaan ibadah haji. Penulisan ini menganalisis hujah-hujah yang dikemukakan, kesesuaiannya dari sudut sirah Nabawiyyah, fiqh al-awlawiyyat, serta konteks realiti semasa rakyat Malaysia.

1. Pendahuluan 

Dalam satu ucapan kempen PRK Ayer Kuning, Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang menyatakan bahawa kemenangan politik lebih utama daripada ibadah haji dan umrah. Beliau menyeru agar pengundi Muslim memberikan keutamaan kepada kejayaan calon Islam, walaupun ia bermakna menangguhkan ibadah haji. Kenyataan ini telah menimbulkan pelbagai reaksi dalam masyarakat, terutamanya berkaitan keutamaan antara ibadah individu dan kemaslahatan politik.

2. Analisis Konteks Politik Semasa 

Fakta asas menunjukkan bahawa kedua-dua calon utama PRK Ayer Kuning adalah Muslim: calon Parti PAS (PN) dan calon Parti UMNO (BN). Calon ketiga dari Parti Sosialis Malaysia (PSM) tidak mempunyai peluang yang realistik untuk menang. Maka, isu ini tidak seharusnya dibingkaikan sebagai pertarungan antara Islam dan kufur. Tambahan pula, kerajaan negeri tidak akan berubah sekiranya calon PAS menang kerana komposisi kerusi masih memihak kepada parti pemerintah.

3. Tarikh Pilihan Raya dan Penerbangan Haji 

PRK Ayer Kuning dijadualkan pada 26 April 2025, manakala penerbangan pertama jemaah haji Malaysia hanya bermula pada 29 April 2025. Ini bermakna tidak berlaku sebarang pertembungan antara kewajipan mengundi dan perjalanan haji. Oleh itu, dakwaan bahawa pengundi perlu menangguhkan haji kerana pilihan raya adalah tidak berasas dari segi fakta dan logik.

4. Hujah Perjanjian Hudaibiyyah: Satu Analisis 

Perbandingan antara tindakan Nabi Muhammad SAW dalam Perjanjian Hudaibiyyah dengan konteks pilihan raya masa kini adalah tidak tepat. Haji hanya difardukan pada tahun ke-9 Hijrah, sedangkan perjanjian tersebut berlaku pada tahun ke-6 Hijrah. Maka, tindakan Nabi SAW ketika itu tidak boleh dijadikan dalil untuk menangguhkan ibadah haji yang sudah diwajibkan secara qat'i.

5. Hujah Fathul Makkah dan Penangguhan Haji oleh Nabi SAW 

Nabi SAW tidak menunaikan haji pada tahun ke-9 Hijrah kerana Makkah masih belum bersih sepenuhnya daripada unsur jahiliyah dan syirik. Ketika itu, berhala masih wujud dan budaya bertawaf dalam keadaan tidak berpakaian masih berlaku. Oleh itu, Baginda menghantar Abu Bakar RA sebagai Amirul Hajj dan hanya menunaikan Haji Wada' pada tahun ke-10 Hijrah apabila Kaabah telah dibersihkan. Keputusan ini bersifat syar'ie dan bukan bermotifkan strategi politik.

6. Isu Wajib Muwassa‘ dan Wajib Mudhayyaq 

Walaupun secara teori haji adalah wajib muwassa‘ (boleh ditangguh dalam lingkungan waktu tertentu), hakikatnya bagi majoriti rakyat Malaysia, ia menjadi wajib mudhayyaq. Ini kerana giliran menunaikan haji ditentukan oleh sistem Tabung Haji yang ketat dan boleh mengambil masa belasan hingga puluhan tahun. Penangguhan atas sebab pilihan raya bukan sahaja tidak praktikal, malah boleh menyebabkan seseorang kehilangan peluang yang telah lama dinanti.

7. Implikasi Kemenangan Politik dalam PRK Ayer Kuning 

Sekiranya calon PAS menang dalam PRK ini, kesan langsung terhadap dasar kerajaan negeri adalah sifar. Calon tersebut hanya akan menjadi wakil pembangkang dalam DUN Perak. Maka, adalah tidak wajar untuk menyeru penangguhan rukun Islam semata-mata demi kemenangan simbolik politik yang tidak membawa perubahan struktural terhadap pemerintahan negeri.

8. Politik Sebagai Wasilah, Bukan Ganti Agama 

Politik adalah alat untuk mencapai kebaikan, bukan matlamat agama itu sendiri. Mengangkat politik ke tahap yang membolehkan rukun Islam dikorbankan merupakan penyimpangan dari prinsip fiqh awlawiyyat yang seimbang. Islam menuntut kita memelihara agama dengan meletakkan segala bentuk ibadah pada tempatnya yang sesuai.

9. Kesimpulan 

APenulisan ini menegaskan bahawa menyeru penangguhan ibadah haji demi pilihan raya yang tidak mengubah kuasa pemerintahan adalah tidak wajar. Ia bertentangan dengan prinsip maqasid syariah, realiti rakyat, dan kefahaman yang benar terhadap sirah Nabi SAW. Islam mesti diletakkan di tempat tertinggi, bukan dijadikan alat untuk meraih undi.

Kata Kunci: Fiqh Awlawiyyat, Haji, Politik Islam, PRK Ayer Kuning, Maqasid Syariah