Diriwayatkan oleh al-Bukhari dan Muslim daripada Abu
Hurairah, ia berkata: Rasulullah SAW bersabda:
تُنْكَحُ الْمَرْأَةُ لِأَرْبَعٍ: لِمَالِهَا، وَلِحَسَبِهَا، وَلِجَمَالِهَا،
وَلِدِينِهَا، فَاظْفَرْ بِذَاتِ الدِّينِ تَرِبَتْ يَدَاكَ
Wanita dinikahi kerana empat perkara: Iaitu kerana
hartanya, keturunannya, kecantikannya, dan agamanya. Oleh itu, pilihlah yang
beragama, berdebulah kedua-dua tanganmu.
Sebab hadis Ini Dilafazkan
Diriwayatkan oleh Ahmad dan Muslim daripada Jabir bin Abdullah, ia berkata: Aku
telah menikahi seorang wanita pada zaman Rasulullah SAW. Lantas Rasulullah SAW
bertanya kepadaku: “Wahai Jabir, engkau telah bernikah?”. Lalu aku menjawab:
“Benar.” Baginda bertanya: “Anak dara atau janda?” Aku menjawab: “Janda”. Nabi
berkata: “Bukankah jika dengan anak dara, kamu dapat bermain-main dengannya?”.
Aku menjawab: “Aku mempunyai beberapa orang saudara perempuan, aku bimbang dia
masuk di antara aku dan mereka.” Sejurus itu, Nabi bersabda: “Sesungguhnya
wanita-wanita dinikahi kerana agamanya dan kecantikannya . Nikahilah dirinya
atas sebab agamanya, berdebulah tanganmu”.
Ulasan:
Hadis ini sering difahami dengan silap oleh ramai orang. Kesilapan
mereka ialah dengan memahami hadis ini dengan makna berikut: “Nikahilah wanita
kerana empat perkara...”
Mereka bersangka bahawa hadis ini menggalakkan umat Islam
untuk mencari wanita yang mempunyai empat ciri tersebut. Sedangkan makna yang
lebih tepat yang dipilih oleh para ulama termasuk Imam al-Nawawi ialah “Perempuan
itu dinikahi kerana empat perkara...”
Imam al-Nawawi memberi ulasan di dalam Syarah Sahih
Muslim:
“Makna yang sepatutnya bagi hadis
ini ialah Nabi SAW memberitahu berkenaan perbuatan orang ramai yang menjadi
adat mereka ketika memilih pasangan. Mereka mahukan empat perkara dan
menjadikan pilihan berkaitan agama yang terakhir sekali. Lalu wahai orang yang
mencari, ambillah sisi agama. Bukan bererti diperintahkan untuk perkara-perkara
itu... hadis ini memberi galakkan untuk bersahabat dengan ahli agama dalam semua
perkara kerana dengan persahabatan (muṣāhabah) itu akan mendapat manfaat akhlak
mereka serta cara hidup yang baik. Demikian juga akan amanlah keburukan
daripada mereka.”
Rumusan kesan mendahulukan agama
yang dinyatakan oleh Imam al-Nawai seperti berikut:
1- Dapat mengambil manfaat akhlak
mereka
2- Dapat tenang dengan cara
kehidupan beragama
3- Tiada kerisauan daripada
kezaliman daripada pihak mereka.
Tiada menjadi kesalahan kepada
seorang Muslim yang berkeinginan ntuk mendapatkan pasangan yang cantik, kaya
dan berketurunan baik. Bahkan harus untuk mendapatkan pasangan atas faktor
dunia dan akhirat. Menjadi satu kesalahan di dalam pemilihan apabila faktor
kecantikan dan keduniaan menjadi faktor utama sehingga dapat memberi kesan
apabila ia semakin hilang.
Firman Allah:
وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ
أَزْوَاجًا لِتَسْكُنُوا إِلَيْهَا وَجَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَرَحْمَةً إِنَّ
فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ
Dan diantara tanda-tanda yang
membuktikan kekuasaan-Nya dan rahmat-Nya, Bahawa ia menciptakan untuk kamu pasangan-pasangan
dari jenis kamu sendiri, supaya kamu bersenang hati dan hidup mesra dengannya,
dan dijadikannya di antara kamu (suami isteri) perasaan kasih sayang dan belas
kasihan. Sesungguhnya yang demikian itu mengandungi keterangan-keterangan (yang
menimbulkan kesedaran) bagi orang-orang yang berfikir.
(Ar-Ra`d, ayat 38)
Perbahasan hadis ini ialah mendahulukan
faktor agama adalah lebih utama.
Ramai orang yang cantik, tetapi
tidak soleh lalu dia boleh menggunakan kecantikannya untuk menggoda orang lain
sekalipun telah berkahwin. Orang juga sentiasa akan suka menggangunya kerana
kecantikannya.
Namun, cantik itu subjektif. Cantik
daripada sudut kita belum tentu cantik pada mata orang lain. Pasangan hendaklah
mempunyai kecantikan seperti ini. Kecantikan yang membuatkan hati menjadi
tenang dan jiwa menjadi tenteram.
Nabi SAW bersabda:
إِذَا خَطَبَ أَحَدُكُمُ الْمَرْأَةَ، فَإِنِ اسْتَطَاعَ أَنْ يَنْظُرَ
إِلَى مَا يَدْعُوهُ إِلَى نِكَاحِهَا فَلْيَفْعَلْ
Apabila kamu bertunang dengan
seseorang, sekiranya kamu mampu untuk melihat kepadanya yang membawa kepada
kehendak nikah, lakukanlah!
Jabir bin Abdullah (perawi hadis
ini) berkata: Setelah itu aku pun bertunang dengan seorang Jariah. Aku sembunyi-sembunyi
melihatnya sehingga aku terlihat sesuatu yang menyebabkan aku teringin
menikahinya, lalu aku pun menikahinya.
(HR Abu Daud: 2082, Hasan)
Hadis ini menunjukkan keharusan
untuk kita melihat wanita iaitu kecantikannya yang membuatkan bertambah
keinginan untuk berkahwin.
Demikian juga, pasangan yang
banyak harta semata-mata tetapi tidak kuat beragama. Jika dia wanita, dia boleh
melengah-lengahkan dan memperkecilkan suaminya kerana dia menganggap bahawa
tidak perlu lagi bergantung kepada suami. Lalu dia meninggalkan ketaatan kepada
suaminya. Sedangkan Nabi SAW telah memberi peringatan:
إِذَا صَلَّتِ الْمَرْأَةُ خُمُسَهَا، وَصَامَتْ شَهْرَهَا، وَحَصَّنَتْ فَرْجَهَا،
وَأَطَاعَتْ بَعْلَهَا دَخَلَتْ مِنْ أَيِّ أَبْوَابِ الْجَنَّةِ شَاءَتْ
Apabila seorang wanita solat lima
waktu, berpuasa di bulan Ramadhan, menjaga kemaluannya serta mentaati suaminya,
dia akan masuk syurga melalui mana-mana pintu yang dia suka.
(HR Ibn Hibban di dalam Sahih:
4163. Syeikh Syuaib menyatakan hadis ini Sahih. I dalam riwayat Ahmad
dinyatakan perkataan “Wa Ṭāʿat Zaujahā” tetapi riwayat itu dhoif kerana
kedhaifan Ibn Lahiʿah, manakala perawi lain adalh siqah – ia dinamakan Hasan
lighairihi.)
Ada juga wanita yang mempunyai
keturunan yang baik bahkan daripada keluarga anak cucu Nabi Muhamad SAW. Mereka
digelar dengan gelaran Syed dan Syarifah. Tetapi malangnya, sekadar keturunan
yang baik sahaja tidak memadai kerana iman dan akhlak itu tidak diwarisi. Ramai
orang yang baik tetapi keturunanya terpedaya dengan mainan dunia.
Nabi SAW bersabda:
لَا فَضْلَ لِعَرَبِيٍّ عَلَى عَجَمِيٍّ ، وَلَا لِعَجَمِيٍّ عَلَى
عَرَبِيٍّ، وَلَا أَحْمَرَ عَلَى أَسْوَدَ، وَلَا أَسْوَدَ عَلَى أَحْمَرَ، إِلَّا
بِالتَّقْوَى
Tiada lebihnya orang Arab
berbanding bukan Arab, demikian juga orang bukan Arab terhadap orang Arab,
serta orang berkulit merah terhadap orang berkulit hitam demikian juga orang
berkulit hitam terhadap berkulit merah melainkan atas taqwa.
(HR Ahmad: 23489. Syeikh Syuaib
menyatakan sanad hadis ini Sahih.)
Benarlah sebuah hadis berikut, dikatakan
bahawa Nabi SAW bersabda:
لَا تَزَوَّجُوا النِّسَاءَ لِحُسْنِهِنَّ، فَعَسَى حُسْنُهُنَّ أَنْ
يُرْدِيَهُنَّ ، وَلَا تَزَوَّجُوهُنَّ لِأَمْوَالِهِنَّ، فَعَسَى أَمْوَالُهُنَّ
أَنْ تُطْغِيَهُنَّ، وَلَكِنْ تَزَوَّجُوهُنَّ عَلَى الدِّينِ، وَلَأَمَةٌ
خَرْمَاءُ سَوْدَاءُ ذَاتُ دِينٍ أَفْضَلُ
Janganlah kalian mengahwini
wanita itu semata-mata kerana kecantikannya, kelak mungkin kecantikannya itu
memusnahkannya, dan jangan juga mengahwini mereka kerana hartanya, kelak
mungkin hartanya itu akan mengaburinya, tetapi kahwinilah mereka kerana
agamanya dan seorang hamba sahaya yang hitam itu lebih afdhal sekiranya
beragama.
(HR Abu Daud: 1859. Di dalamnya
terdapat perawi bernama Al-Afrīqī iaitu Abdul Rahman bin Ziyād bin Anʿum. Syeikh
Syuaib al-Arnaut menyatakan dia adalah perawi Dhoif. Manakala Syeikh Ahmad
Syakir di dalam `Umdatul Tafsir menyatakan Sanad hadis ini sahih. Saya
beranggapan bahawa hadis ini boleh dirujuk kepada hadis Fadhail Amal sahaja. Ia
ditegakkan dan difahami sepertimana hadis utama dalam isu ini.)
Pada akhir hadis ini dinyatakan bahawa sesiapa yang memilih faktor agama, maka akan berdebulah tangannya. Berdebu tangan ini disandarkan kepada orang faqir. Tetapi bentuj ayat ini digunakan oleh orang Arab bagi menyatakan sesuatu yang istimewa. Ia bertujuan memberi galakkan.
Sebab Hadis
Daripada sudut sebab hadis,
dnyatakan hadis ini timbul apabila berlaku dialog di antara Jabir dan
Rasulullah SAW. Jabir memaklumkan bahawa dia telah mengahwini seorang janda. Tunjuannya
kerana dia mempunyai adik-adik perempuan. Dia mengharapkan isterinya dapat
membantu untuk menguruskan urusan adik-adik perempuannya itu. Dia tidak mahu
adik-adik perempuannya menjadikan isterinya seperti kawan pula jika dipilih
daripada kalangan anak dara. Apatah lagi, pada ketika itu orang berkahwin pada
umur yang muda.
Demikian juga, pada sebab hadis
berkenaan dinyatakan bahawa Nabi menggalakkan kahwin dengan anak dara supaya
dapat mengambil kesenangan terhadapnya. Ini menunjukkan tidak salah untuk
berkahwin di atas tujuan duniawi. Tetapi tujuan duniawi itu tidak boleh
dijadikan sebab yang semata-mata.
Allah lebih tahu.
0 Comments
Post a Comment