Menghadap ke arah Kaabah
yang terletak di Masjid al-Haram di kota Mekah merupakan salah satu daripada
syarat sah solat. Ia bermaksud, tanpa menghadap ke arahnya dengan sengaja
menyebabkan solat tidak sah. Ia serupa seperti solat tanpa wuduk, solat dalam
keadaan tidak tutup aurat dan solat pada luar waktu.
Kewajipan
Di dalam al-Quran, secara
jelas Allah Taala berfirman:
150. dan dari mana sahaja engkau
keluar (untuk mengerjakan sembahyang), maka hadapkanlah mukamu ke arah Masjid
Al-Haraam (Kaabah); …
(Al-Baqarah: 150)
Demikian juga hadis yang
diriwayat oleh al-Bukhāri (5897) dan Muslim (397) ketika baginda Nabi Muhammad
mengajarkan kepada orang tentang tatacara solat; baginda bersabda:
«إِذَا قُمْتَ إِلَى الصَّلاَةِ فَأَسْبِغِ الوُضُوءَ، ثُمَّ
اسْتَقْبِلِ القِبْلَةَ فَكَبِّرْ
Apabila engkau hendak solat,
berwuduklah dengan sempurna, kemudian menghadaplah kiblat dan bertakbir.
(HR al-Bukhāri di dalam Sahih
al-Bukhāri: 5897)
Isu Sejarah
Apabila dilihat daripada sudut
sejarah, kita akan dapati bahawa setelah solat 5 waktu disyariatkan ketika
malam berlakunya peristiwa Isrā’ dan Mi`raj, umat Islam bersolat dengan
menghadap ke arah Bait al-Maqdis di Palestin. Apabila tiba tahun kedua
Hijriyyah, barulah ia ditukar arah kepada Masjid al-Haram di Makkah.
Kisah tentang peristiwa ini diriwayatkan
dalam pelbagai riwayat, namun kebanyakkannya tidak sahih. Peristiwa yang sahih
di sebutkan di dalam al-Quran dan hadis adalah seperti berikut:
144. Kerap kali Kami melihat engkau
(Wahai Muhammad), berulang-ulang menengadah ke langit, maka Kami benarkan engkau
berpaling mengadap kiblat yang engkau sukai. Oleh itu palingkanlah mukamu ke
arah Masjid Al-Haraam (tempat letaknya Kaabah); dan di mana sahaja kamu berada
maka hadapkanlah muka kamu ke arahnya. dan Sesungguhnya orang-orang (Yahudi dan
Nasrani) Yang telah diberikan kitab, mereka mengetahui Bahawa perkara
(berkiblat ke Kaabah) itu adalah perintah Yang benar dari Tuhan mereka; dan
Allah tidak sekali-kali lalai akan apa Yang mereka lakukan.
(Al-Baqarah:
144)
Di dalam hadis, Imam al-Bukhāri
merekodkan bahawa al-Barā’ bin ʿAzib menyatakan:
Rasulullah bersolat menghadap
baitul Maqdis selama 16 atau 17 bulan, dan Rasulullah SAW ingin dihadapkan ke
Kaabah. Lalu Allah menurunkan ayat yang bermaksud: (Kerap kali Kami melihat
engkau (wahai Muhammad), berulang-ulang memandang ke langit). Lalu baginda pun
menghadap Kaabah.
(Al-Bukhāri di dalam Sahih
Muslim: 390)
Cara Penentuan Arah
Kiblat
Orang yang dekat sehingga mampu
melihat kaabah dan orang yang jauh sehingga tidak mampu melihat kaabah, kedua-duanya
wajib menghadap kiblat. Orang yang bersolat berdekatan Kaabah hendaklah
menghadap ‘ain’ Kaabah itu dengan yakin.
Manakala orang yang jauh pula
wajib menggunakan petunjuk-petunjuk Zanni yang menunjukkannya sekiranya dia
tidak mampu mendapatkan bukti yang pasti dan tepat.
Kaedah Penentuan Arah
Kiblat
Setiap tahun, ada dua keadaan
yang boleh digunakan umat Islam menentukan arah kiblat iaitu ketika matahari
berada betul-betul di atas Kaabah. Ia berlaku pada 28 Mei jam 5.16 petang dan
sekali lagi pada 17 Julai jam 5.28 petang.
Caranya dengan meletakkan tiang
atau sesuatu yang lurus di tanah lapang pada waktu berkenaan dan perhatikan
bayang objek itu. Oleh kerana di Malaysia ia berlaku pada waktu petang, arah
kiblat diukur dari hujung bayang hingga ke pangkal tiang.
Kaedah ini hanya boleh dilakukan
pada waktu berkenaan sahaja. Pengarah Institut Latihan Islam Malaysia (ILIM)
Paimuzi Yahya berkata persepsi umat Islam dalam menentukan jadual atau takwim
solat, waktu berbuka puasa dan hari raya berpandukan kaedah matahari terbenam wajar
dihapuskan dan perlu mengikuti ilmu falak syarie sebenar sebagaimana disahkan
Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim).
Pelbagai kaedah lain disebutkan
oleh para pengkaji. Namun, pada zaman moden ini kita telah mempunyai pelbagai
kemampuan sains yang hebat. Justeru itu kita boleh menggunakan kaedah
berkenaan.
Kiblat Ketika di atas
Kapal Terbang
Jika solat itu adalah solat
sunat, maka harus untuk menghadap kepada mana-mana arah. Ini bertepatan dengan
hadis berikut:
Ibnu ‘Umar berkata,
وَكَانَ رَسُولُ اللَّهِ – صلى الله عليه وسلم – يُسَبِّحُ
عَلَى الرَّاحِلَةِ قِبَلَ أَىِّ وَجْهٍ تَوَجَّهَ ، وَيُوتِرُ عَلَيْهَا ، غَيْرَ
أَنَّهُ لاَ يُصَلِّى عَلَيْهَا الْمَكْتُوبَةَ
Rasulullah pernah mengerjakan solat sunnah di atas
kendaraan dengan menghadap arah yang dituju dan juga beliau melaksanakan witir
di atasnya. Dan beliau tidak pernah mengerjakan solat wajib di atas kenderaan.”
(HR. Bukhari no. 1098 dan Muslim no. 1652)
Pada zaman ini telah ada ‘apps’
yang boleh menunjukkan arah kiblat atas kapal terbang. Ia boleh di dapati
dengan mudah melalui telefon pintar. Namun, jika terdapat masalah, boleh terus
bertanya kepada pramugari pesawat. Jika mereka tidak dapat memberitahunya, maka
anda solat dengan menghadap mana-mana arah sepertimana di dalam solat sunat.
Sekiranya anda dapat menjamakkan
solat berkenaan, ia adalah lebih baik.
0 Comments
Post a Comment