▶ Jawapan : Tidak sah melainkan ketika darurat.
▶ Fakta :
■ Wudhuk menggunakan air.
■ Tayamum menggunakan debu yang bersih.
[[ Yang dimaksudkan dengan darurat ialah,]]
1- Tiada air atau debu.
Contoh situasi : Seorang dikurung dalam satu bilik dalam keadaan tangan dan kakinya diikat. Orang ini wajib mendirikan solat dalam keadaan yang dia mampu tanpa berwudhuk atau tayamum.
2- Tidak mampu menggunakan air atau tanah.
Contoh situasi : Seorang yang sakit dan luka yang dilarang oleh doktor dari menggunakan air atau tanah pada tempat luka. Tempat luka berkenaan ialah pada tangan atau muka, atau kedua-duanya.
■ Hukum solat ketika tidak ada atau tidak boleh menggunakan air.
❶ Pendapat (1) – Tidak wajib solat, dan tidak wajib Qadha`. Ini pendapat dari Mazhab Maliki
❷ Pendapat (2) – Tidak wajib solat, wajib Qodho` sahaja. Ini pendapat Imam Abu Hanifah dan salah satu pendapat dalam Mazhab Asy-Syafiie.
❸ Pendapat (3) – Wajib solat, tidak wajib Qadha`. Ini pendapat Imam Ahmad dan Mazhab Hanbali, ini juga pendapat popular Mazhab Ahli Hadis.
❹ Pendapat (4) – Wajib Solat, wajib Qadha`. Ini pendapat Imam Asy-Syafiie, Abi Yusuf dari Mazhab Hanafi, dan salah satu pendapat dari mazhab Maliki.
❺ Pendapat (5) – Digalakkan solat, wajib Qadha`. Ini pendapat Imam Al-Ghazali dari Mazhab Asy-Syafiie, juga salah satu pendapat dari mazhab Hanbali.
■ Pendapat yang terpilih dan kuat ialah pendapat ketiga.
Rujukan :
- Syarah Zadul Mustaqnak Lil Syanqity, M/s 329, 2007. Riyadh.
- (http://bit.ly/1ddSqIz)
Like ▶ www.facebook.com/UstazUSA
WallahuAlam.
0 Comments
Post a Comment