Kunjungan Dakwah ke Taif
Pada
bulan Syawal tahun kesepuluh kenabian, bertepatan dengan akhir Mei atau awal
Jun tahun 619 M, Nabi Muhammad pergi ke Taif yang jauhnya kira-kira 60 batu
dari kota Mekah. Baginda menempuhnya dengan berjalan kaki, sama ada ketika
datang mahupun pergi. Baginda didampingi oleh pembantunya, Zaid bin Harisah.
Setiap kali baginda bertemu dengan suatu kabilah di sepanjang perjalanan,
baginda mendakwahi mereka untuk memeluk Islam. Namun begitu, tiada satu kabilah
pun yang menyambut seruan baginda.
Setelah
sampai di Taif, baginda menemui tiga orang bersaudara yang merupakan pembesar
kaum Tsaqif, iaitu Abdul Yalail, Mas‘ud dan Hubaib. Mereka adalah anak Amru bin
Umair al-Tsaqafy. Baginda duduk bersama mereka lalu mendakwahi mereka untuk
beriman kepada Allah dan membela Islam.
Salah
seorang daripada mereka berkata, “Semestinya Allah telah mengoyak kain penutup
Kaabah jika memang Allah mengutusmu.” Salah seorang yang lain berkata, “Adakah
Allah tidak boleh mendapatkan orang lain selain kamu?” Orang yang ketiga pula
berkata, “Demi Allah, aku tidak akan bercakap denganmu untuk selamanya. Sebab,
jika kamu memang benar seorang rasul, pasti kamu lebih mampu menolong dirimu
sendiri daripada dibantu oleh kata-kataku. Namun begitu, jika ternyata kamu
berdusta atas nama Allah, maka tidak layak aku bercakap denganmu.”
Rasulullah
s.a.w. bangkit dari tempat duduknya lalu berkata kepada mereka, “Baiklah, jika
memang itu kehendak kamu tetapi aku minta kamu biarkan aku di sini.”
Rasulullah
s.a.w. bermukim di Taif selama sepuluh hari. Baginda bercakap dengan semua
pembesar Taif. Sampailah mereka semua berkata, “Keluarlah kamu dari Negeri
kami!” Mereka menghasut seluruh rakyat Taif untuk mengusir baginda.
Sehinggakan, tatkala baginda bergerak keluar dari Taif, baginda diekori oleh
rakyat jelata Taif yang bersorak dan menyumpah-nyumpah baginda.
Rakyat
Taif menekan Rasulullah s.a.w.. Mereka melempari baginda dengan batu sambil
melontarkan kata-kata kesat dengan tidak henti-henti. Mereka melempar tepat
pada lutut baginda, sehingga kedua-dua selipar baginda menjadi merah disebabkan
terkena darah. Sementara itu, Zaid bin Harisah berusaha sekuat tenaga
melindungi baginda sehingga kepalanya berdarah.
Rakyat
Taif terus mendesak Rasulullah s.a.w. sehingga baginda terdorong untuk masuk ke
perkarangan rumah milik dua orang anak Rabiah, iaitu Utbah dan Syaibah, yang
letaknya sejauh 3 batu dari Taif. Selepas itu, barulah orang Taif pulang
meninggalkan baginda.
Bernaung Di Bawah Pohon Anggur
Setelah
mereka pergi, Rasulullah s.a.w. menghampiri sebuah pohon anggur yang rimbun.
Baginda duduk di bawah naungannya dengan menyandarkan diri pada tembok. Setelah
beberapa ketika baginda duduk dan mula berasa selamat, baginda memanjatkan
sebuah doa yang masyhur, yang menerangkan betapa hati baginda dipenuhi dengan
rasa duka dan sedih akibat perlakuan keras yang baginda alami, lebih-lebih lagi
menghadapi kenyataan tidak ada seorang pun orang Taif yang mahu beriman.
Doa
baginda seperti ini,
«اللهُمَّ إِلَيْكَ أَشْكُو
ضَعْفَ قُوَّتِي، وَقِلَّةَ حِيلَتِي، وَهَوَانِي عَلَى النَّاسِ أَرْحَمَ
الرَّاحِمِينَ، أَنْتَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِينَ، إِلَى مَنْ تَكِلُنِي؟، إِلَى عَدُوٍّ
يَتَجَهَّمُنِي، أَمْ إِلَى قَرِيبٍ مَلَّكْتَهُ أَمْرِي، إِنْ لَمْ تَكُنْ
غَضْبَانًا عَلَيَّ، فَلَا أُبَالِي، إِنَّ عَافِيَتَكَ أَوْسَعُ لِي، أَعُوذُ
بِنُورِ وَجْهِكَ الَّذِي أَشْرَقَتْ لَهُ الظُّلُمَاتُ، وَصَلَحَ عَلَيْهِ أَمَرُ
الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ أَنْ تُنْزِلَ بِي غَضَبَكَ، أَوْ تُحِلَّ عَلَيَّ
سَخَطَكَ، لَكَ الْعُتْبَى حَتَّى تَرْضَى، لَا قُوَّةَ إِلَّا بِكَ»
“Ya
Allah, kepada-Mu aku mengeluhkan kelemahan diriku, sedikitnya kecerdikanku dan
rendahnya aku di hadapan manusia. Wahai Zat yang paling pemurah, Engkaulah
Tuhan kaum yang lemah, juga Tuhanku. Kepada siapakah Kau menghantarku? Kepada
orang jauh yang bermuka masam kepadaku ataukah kepada musuh yang dapat
menguasai urusanku? Sesungguhnya aku tidak peduli asalkan Engkau tidak marah
kepadaku. Ini kerana kurnia kesihatan yang Kau limpahkan kepadaku sungguh luas.
Aku berlindung dengan cahaya wajah-Mu yang mengalahkan semua kegelapan dan
dengannya urusan dunia dan akhirat menjadi baik, supaya Kau tidak menurunkan
kemarahan-Mu kepadaku atau menghalalkan kemurkaan-Mu kepadaku. Hanya Kau-lah
yang berhak menegur hingga Kau redha. Sesungguhnya, tidak ada usaha dan
kekuatan melainkan atas izin-Mu.”
Tatkala
dua orang anak Rabiah tadi melihat Rasulullah s.a.w., muncul rasa hiba di hati
mereka. Mereka memanggil pembantu mereka yang beragama Nasrani, iaitu Addas.
Mereka berdua memberi perintah kepada Addas, “Ambillah setandan anggur dari
pohon itu dan berikanlah kepada lelaki itu.”
Addas
segera melaksanakan perintah yang diberikan kepadanya, lalu meletakkan setandan
anggur di hadapan Rasulullah s.a.w.. Rasulullah s.a.w. menadahkan tangannya di
hadapan anggur itu sambil mengucap, “Bismillah,” kemudian memakannya.
Mendengar
ucapan tersebut, Addas berkata, “Sesungguhnya ucapan ini tidak pernah diucapkan
oleh orang di negeri ini.” Rasulullah s.a.w. bertanya kepadanya, “Dari Negeri
mana kamu berasal dan apakah agamamu?” Addas menjawab, “Aku beragama Nasrani.
Aku berasal dari Niniveh.”
“Ternyata
dari Negeri seorang lelaki soleh yang bernama Yunus bin Matta,” jawab Rasulullah
s.a.w. Addas bertanya, “Apa yang tuan ketahui tentang Yunus bin Matta?”
Rasulullah s.a.w. menjawab, “Dia itu saudaraku. Dia seorang nabi dan aku juga
seorang nabi.” Secara tiba-tiba Addas memegang erat kepala Rasulullah s.a.w.
dan menciumnya, begitu juga terhadap tangan dan kaki baginda.
Menyaksikan
hal itu, salah seorang anak Rabiah berkata kepada saudaranya, “Lihatlah itu!
Dia merosakkan pembantumu di hadapan matamu.”
Setelah
Addas kembali, Utbah dan Syaibah bertanya, “Celaka kamu! Apa yang telah kamu
lakukan?” Addas pun berkata, “Tuan, di bumi ini tidak ada sesuatu yang lebih
baik daripada lelaki itu. Dia telah memberitahuku suatu urusan yang tidak
diketahui manusia kecuali nabi.” Utbah dan Syaibah lantas berkata, “Betul-betul
celaka kamu, Addas! Dengar, jangan sampai orang itu memalingkanmu daripada
agamamu kerana sesungguhnya agamamu lebih baik daripada agamanya.”[1][2]
Setelah
meninggalkan perkarangan rumah Utbah dan Syaibah, Rasulullah s.a.w. pulang
menyusuri jalan menuju ke Mekah dengan perasaan muram dan sedih. Tatkala
baginda sampai di Qarnul Manazil, Allah mengutus Malaikat Jibril kepada baginda
dan disertai malaikat penjaga gunung yang meminta pendapat baginda untuk
meratakan Akhsyabain (dua bukit)
kepada penduduk Mekah.
Tawaran Malaikat Penjaga Gunung
Imam
al-Bukhari meriwayatkan kisah ini dengan sanad daripada Urwah bin Zubair bahawa
Aisyah menyampaikan hadis kepadanya. Aisyah pernah bertanya kepada Nabi
Muhammad,
هَلْ أَتَى عَلَيْكَ يَوْمٌ كَانَ أَشَدَّ مِنْ يَوْمِ أُحُدٍ
“Pernahkah
engkau mengalami hari yang lebih berat dibandingkan dengan Hari Uhud?”
Rasulullah
s.a.w. menjawab,
لَقَدْ لَقِيتُ مِنْ قَوْمِكِ مَا لَقِيتُ، وَكَانَ أَشَدَّ مَا لَقِيتُ
مِنْهُمْ يَوْمَ العَقَبَةِ، إِذْ عَرَضْتُ نَفْسِي عَلَى ابْنِ عَبْدِ يَالِيلَ
بْنِ عَبْدِ كُلاَلٍ، فَلَمْ يُجِبْنِي إِلَى مَا أَرَدْتُ، فَانْطَلَقْتُ وَأَنَا
مَهْمُومٌ عَلَى وَجْهِي،
“Aku
telah mendapatkan apa yang pernah kudapatkan daripada kaummu. Waktu yang paling
berat bersama mereka adalah di Aqabah. Ketika itu aku menyeru Ibnu Abdul Yalail
bin Abd Kilal, namun jawapannya tidak seperti yang kuharapkan. Maka aku pergi
dengan muka yang muram.
فَلَمْ أَسْتَفِقْ إِلَّا وَأَنَا بِقَرْنِ الثَّعَالِبِ فَرَفَعْتُ
رَأْسِي، فَإِذَا أَنَا بِسَحَابَةٍ قَدْ أَظَلَّتْنِي، فَنَظَرْتُ فَإِذَا فِيهَا
جِبْرِيلُ، فَنَادَانِي فَقَالَ: إِنَّ اللَّهَ قَدْ سَمِعَ قَوْلَ قَوْمِكَ لَكَ،
وَمَا رَدُّوا عَلَيْكَ، وَقَدْ بَعَثَ إِلَيْكَ مَلَكَ الجِبَالِ لِتَأْمُرَهُ
بِمَا شِئْتَ فِيهِمْ،
“Rasa
sakitku belum juga sembuh hingga aku sampai di Qarnuts Tsa`ālib (Qarnul
Manazil). Kudongakkan kepalaku tatkala gumpalan awan sedang meneduhiku. Kulihat
Jibril berada di gumpalan awan tersebut.
“Jibril
memanggil dan berkata kepadaku, ‘Allah telah mendengar ucapan kaummu kepadamu
dan apa yang mereka lakukan terhadapmu. Allah mengutus malaikat penjaga gunung
kepadamu. Kau boleh memerintahkannya untuk membinasakan mereka dengan apa-apa
cara yang kau mahu.’
فَنَادَانِي مَلَكُ الجِبَالِ فَسَلَّمَ عَلَيَّ، ثُمَّ قَالَ: يَا
مُحَمَّدُ، فَقَالَ، ذَلِكَ فِيمَا شِئْتَ، إِنْ شِئْتَ أَنْ أُطْبِقَ عَلَيْهِمُ
الأَخْشَبَيْنِ؟ فَقَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: بَلْ
أَرْجُو أَنْ يُخْرِجَ اللَّهُ مِنْ أَصْلاَبِهِمْ مَنْ يَعْبُدُ اللَّهَ
وَحْدَهُ، لاَ يُشْرِكُ بِهِ شَيْئًا "
Sejurus
kemudian, malaikat penjaga gunung memanggil dan memberi salam kepadaku. Dia
lalu berkata, ‘Hai Muhammad, itu terserah kepadamu. Jika kau mengkehendaki agar
kuratakan Akhsyabain kepada mereka,
pasti aku lakukan’.”- Akhsyabain
adalah dua gunung di Mekah, iaitu Gunung Abu Qubais dan yang berseberangan
dengannya, iaitu Gunung Quʿaiqiʿān - Atas tawaran tersebut, Rasulullah s.a.w.
mengatakan, “Tidak. Bahkan, aku berharap Allah ‘Azza wa Jalla akan mengeluarkan
daripada tulang sulbi mereka keturunan yang menyembah Allah ‘Azza wa Jalla
semata-mata dan tidak menyekutukan-Nya dengan apa-apa pun.”[3]
Jawapan
yang Rasulullah s.a.w. lontarkan ini menampakkan kekuatan karakter baginda.
Sekali lagi ia menegaskan bahawa baginda adalah makhluk yang paling mulia yang
tidak dapat disaingi oleh makhluk-makhluk yang lain.
Kehadiran Sekawanan Jin untuk Mendengar Ayat al-Quran
Ketika
itu Rasulullah s.a.w. tersedar. Hatinya menjadi tenang lantaran mendapat
pertolongan ghaib yang dilimpahkan oleh Allah kepada baginda dari atas langit
ketujuh. Baginda meneruskan perjalanan menuju ke Mekah hingga sampai di Lembah
Nikhlah dan baginda pun bermukim di sana untuk beberapa hari. Di Lembah Nikhlah
ini memang ada dua tempat yang layak untuk bermukim, iaitu di sekitar mata air
besar dan berdekatan empangan kerana di dua tempat ini terdapat air dan
tumbuhan. Sayangnya, sampai sekarang saya tidak mendapat rujukan yang
menyatakan dengan pasti manakah tempat yang digunakan oleh Rasulullah s.a.w.
untuk bermukim itu.
Ketika
Rasulullah s.a.w. sedang bermukim di Lembah Nikhlah, Allah mengutus serombongan
jin untuk menemui baginda. Allah menyebut tentang mereka pada dua tempat dalam
al-Quran:
1.
Terdapat dalam Surah al-Ahqaf,
“Dan ingatlah ketika Kami hadapkan serombongan jin kepadamu yang
mendengarkan al-Quran; tatkala mereka menghadirinya, mereka berkata, ‘Diamlah
kamu!’ Dan ketika telah selesai mereka kembali kepada kaum mereka dengan
memberikan peringatan. Mereka berkata, ‘Hai kaum kami, sesungguhnya kami telah
mendengar sebuah kitab yang diturunkan setelah Musa sebagai pembenar bagi
kitab-kitab sebelumnya, lagi memberi petunjuk kepada kebenaran dan kepada jalan
yang lurus. Hai kaum kami, sambutlah penyeru Allah itu dan berimanlah kamu
kepada-Nya, pasti Dia akan mengampuni dosa-dosa kamu dan melepaskan kamu
daripada azab yang pedih’.”
(Al-Ahqaf:
29-31)
2.
Terdapat dalam Surah al-Jin,
“Katakanlah, ‘Telah diwahyukan kepadaku bahawa serombongan jin
mendengarkan bacaan al-Quran lalu mereka berkata, ‘Sesungguhnya kami telah
mendengarkan bacaan yang menakjubkan! Yang menuntun kepada jalan yang benar
sehingga kami pun mengimaninya. Dan kami tidak akan pernah menyekutukan Tuhan
kami dengan suatu apa pun’.” (Al-Jin: 1-2) Hinggalah pada ayat ke-15.
Daripada
konteks ayat-ayat ini dan konteks riwayat-riwayat yang berkenaan dengan
penafsiran peristiwa ini, kelihatan jelas bahawa Nabi Muhammad tidak mengetahui
kedatangan serombongan jin tersebut. Baginda mengetahuinya setelah Allah
memberitahu peristiwa ini kepada baginda melalui rangkaian ayat-ayat di atas.
Peristiwa ini merupakan kedatangan mereka kali pertama. Ini kerana dalam
pelbagai riwayat yang ada, konteksnya menerangkan bahawa kedatangan jin ini
terjadi beberapa kali.[4]
Sebenarnya
peristiwa ini merupakan pertolongan lain yang dihulurkan oleh Allah daripada
himpunan perbendaharaan ghaib-Nya yang tersembunyi, dengan mengutus
askar-askar-Nya yang tidak diketahui sesiapa pun kecuali Dia.
Ayat-ayat
yang diturunkan berkenaan dengan peristiwa tadi secara tersirat juga
mengisyaratkan kemenangan dakwah Nabi Muhammad. Apa-apa kekuatan yang ada di
alam ini tidak akan mampu membendung kemenangan dakwah tersebut.
“Dan orang yang tidak menyambut seruan daripada orang yang menyeru
kepada Allah, maka dia itu tidak akan mampu membendung dakwah di muka bumi dan
tidak ada baginya pelindung selain Allah. Mereka itulah orang yang berada dalam
kesesatan yang nyata.” (Al-Ahqaf: 32)
Juga
ada ayat yang menyatakan pengakuan orang yang menolak dakwah,
“Dan sesungguhnya kami mengetahui bahawa kami tidak akan mampu
melemahkan Allah dan kami tidak akan boleh menghindar seksaan-Nya walaupun
dengan berlari.” (Al-Jin: 12)
Semangat Dakwah Yang Pulih
Berkat
pertolongan Ilahiah dan janji kemenangan dalam ayat-ayat tadi, maka mendung,
kesedihan dan putus asa beranjak pergi daripada benak Rasulullah s.a.w..
Mendung yang menaunginya sejak baginda keluar dari Taif dalam keadaan diburu
itu betul-betul pergi, sehingga baginda membulatkan tekad untuk kembali ke
Mekah. Baginda kembali semula ke tapak awal untuk menyampaikan Islam dan
menyampaikan risalah Allah yang abadi tersebut dengan semangat yang baru.
Ketika
itu, Zaid bin Harisah bertanya kepada Rasulullah s.a.w.,
“Bagaimana
tuan boleh masuk kembali ke negeri mereka padahal mereka telah mengusir tuan?”
Maksud perkataan “mereka” pada ucapan Zaid ini adalah orang Quraisy. Rasulullah
s.a.w. menjawab, “Hai Zaid, sesungguhnya Allah pasti menjadikan kelonggaran dan
jalan keluar atas masalah yang kau lihat itu. Sesungguhnya Allah akan menolong
agama-Nya dan memenangkan nabi-Nya.”
Rasulullah
s.a.w. meneruskan perjalanan. Ketika mendekati Mekah, baginda tinggal beberapa
ketika di Gua Hira. Dari sana, baginda mengutus seseorang daripada Bani Khuzaah
untuk menemui Akhnas bin Syuraiq untuk meminta jaminan keselamatan daripadanya.
Namun begitu, Akhnas berkata, “Aku
terikat dengan perjanjian orang Quraisy sehingga tidak dapat memberi jaminan
keselamatan.” Kemudian baginda mengutus orang lain kepada Suhail bin Amru.
Jawapan Suhail, “Bani Amir tidak dapat memberi jaminan keselamatan kepada Bani
Kaab.”
Kemudian
Rasulullah s.a.w. mengutus orang untuk menemui Muth’im bin Ady. Muth‘im
menjawab, “Ya. Sedia.” Muth’im mengambil senjatanya lalu mengumpulkan kaumnya seraya
berkata, “Ambillah senjata kamu dan bersiap sedialah di setiap sudut Masjidil
Haram kerana aku telah memberi jaminan keselamatan kepada Muhammad.”
Selepas
itu Muth‘im mengutus orang untuk menemui Rasulullah s.a.w. dan mempersilakan
baginda untuk masuk ke Mekah. Maka Rasulullah s.a.w. bersama Zaid bin Harisah
masuk ke kota Mekah hingga sampai di Masjidil Haram.
Sambil
berada di atas tunggangannya, Muth‘im berseru, “Hai orang Quraisy! Aku telah
memberi jaminan keselamatan kepada Muhammad. Maka, tiada seorang pun antara
kamu boleh berbuat sesuatu mengikut kemahuan sendiri kepadanya.”
Akhirnya
Rasulullah s.a.w. berhenti di rukun Hajar Aswad lalu baginda menciumnya.
Seterusnya baginda mengerjakan solat dua rakaat. Selepas itu, barulah baginda
pulang ke rumah. Sementara itu, Muth‘im bin Ady dan kaumnya tetap mengawal
Rasulullah s.a.w. dengan senjata mereka hingga baginda masuk ke dalam rumah.
Dalam
suatu riwayat disebutkan bahawa Abu Jahal bertanya kepada Muth‘im, “Kau memberi
jaminan keselamatan atau menyerahkannya?” Muth‘im menjawab, “Aku memberinya
jaminan keselamatan.” Maka Abu Jahal berkata, “Jika begitu kami jamin
keselamatan orang yang kau jamin keselamatannya.”[5]
Rasulullah
s.a.w. sentiasa mengingati perlindungan yang diberikan oleh Muth‘im. Oleh
kerana itu baginda berkata tentang para tawanan Perang Badar,
لَوْ كَانَ المُطْعِمُ بْنُ عَدِيٍّ حَيًّا، ثُمَّ كَلَّمَنِي فِي
هَؤُلاَءِ النَّتْنَى لَتَرَكْتُهُمْ لَهُ
“Andai
kata Muth‘im bin Ady masih hidup lalu dia mengatakan kepadaku agar para tawanan
itu dikasihani, pasti aku serahkan urusan mereka kepadanya.”[6]
[1] Ringkasand daripada Ibn
Hiṣyām, jilid 1 halaman 419 -421.
[2] Ulasan 1: Riwayat ini
lemah (Dhoif). Dinilai lemah oleh para ulama hadis seperti Al-Albani, Syuaib al-Arnaut,
Al-ʿUmari, Abdul Qadir al-Arnaut. Sanad hadis ini berlegar di atas riwayat Ibn
Ishaq, selain daripada beliau perawinya sahih. Ibn Ishaq ialah perawi
kontroversi yang terkenal sebagai perawi Mudallas. Rujuk buku saya berkaitan
Ibn Ishaq dan juga Hadis Mudallas.
Ulasan 2: Pertemuan dengan Adas diriwayatkan oleh Ibn
Ishaq tanpa mendatangkan apa-apa sanad. Bahkan ia tidak mempunyai sanad yang
sabit – Mahmūd bin Muhammad al-Malah, Al-Ta`liq ʿAla al-Rahīq al-Makhtūm.
[3]Sahih al-Bukhari, kitab “Bad’ al-Khalq”, jil I, hlm. 458 dan Sahih Muslim, bab
tentang gangguan orang Musyrik dan Munafik terhadap Nabi Muhammad, jil II, hlm.
109.
[4] Peristiwa Jin
mendengar ayat al-Quran ini mempunyai beberapa pandangan ulama. Tetapi saya
membiarkan tanpa sebarang ulasan kerana hujah-hujah para ulama yang
menkritiknya masih tidak kukuh pada penilaian saya. Allah lebih tahu.
[5] Terperinci Peristiwa Taif ini saya ambil daripada Ibnu
Hisyam, al-Sirah al-Nabawiah, jil I, hlm. 419-422; Ibnu Qayyim al-Jauziyah, Zad al-Ma’ad, jil
II, hlm. 46-47; Abdullah bin Muhammad al-Najdy, Mukhtashar Sirah al-Rasul,
hlm. 141-143; Muhammad Sulaiman Salman al-Mansyurfuri, Rahmah li
al-‘Alamin, jil I, hlm. 71-74 dan Syah Akbar Khan Najib Abady, Tarikh Islam, jil I, hlm. 123-124.
0 Comments
Post a Comment